אמפי סירקין: קונצרט המכוניות הגדול
עצרת ה1 במאי באמפיתאטרון סירקין, 1932, אוסף רימון. מוזיאון העיר

אמפי סירקין: קונצרט המכוניות הגדול

סטודנטים מהמחלקה למוזיקה חדשה והתכנית ללימודים מתקדמים במוסיקה אקספרימנטלית ואמנות הסאונד, מוסררה ירושלים - בהנחיית אמיר בולצמן

  • /
  • אמפי סירקין

האמפיתאטרון של בית הפועלים ברחוב סירקין צופה אל מפרץ חיפה. בעבר הוא היה קולנוע אמפי שפעל בגבו של בית הפועלים בחיפה והיה זירה להתרחשות ומפגשים במשך עשורים. אלא שב- 1982 הושכר קולנוע אמפיתאטרון לחברת פסל (המפעילה) לתקופה של 20 חודשים. חמש שנים לאחר מכן כבר נסגר קולנוע אמפי ושלוש שנים לאחר מכן, נסגר גם קולנוע אורה. שניהם הושכרו לאותה החברה.

קרוב לעשר שנים עמד קולנוע האמפיתאטרון סגור. מצבו התדרדר, אך החברה השוכרת סרבה להחזירו לידי בעליו – ההסתדרות. עד שבספטמבר 1996, בפגישה בין ראש העיר ליו"ר ההסתדרות, סוכם להפוך את קולנוע אמפיתאטרון לחניון. חודשים לאחר מכן, כבר הכריז פקח העירייה על המבנה כמסוכן. יום לאחר מכן הוצא להסתדרות ולחברת פסל  צו הריסה/שיפוץ – מיידי. ובשנה שלאחר מכן, 1997, התנהל משפט: "ההסתדרות נגד חברת פסל", בטענה שהשוכרת לא החזירה לידיה את המבנה. ההסתדרות זכתה בתביעה. המשפט אמנם עיכב את ההריסה, אך בפברואר 1998 תבעה העירייה את ההסתדרות על אי-הריסת המבנה.

במאי 1998 הגיעה חברת ההריסה לשטח והאמפיתאטרון נהרס; המדרון שוטח והפך לחניון מכוניות. אין תיק שימור ולא נעשה תיק תיעוד לאמפיתאטרון, טרם הריסתו. תערוכת תיעוד שיצרו הסטודנטים במחלקה לאדריכלות שבטכניון, כחלק מקורס בהנחיית ד"ר עירית כרמון-פופר ואורין שחר, מנסה להשיב, ולו במעט, עטרה ליושנה. התערוכה תוצג באירוע באוהאוס חברתי.

בזירה זו של תפאורה, שעוד מדובבת את תפארת העבר, יתקיים גם אנסמבל מכוניות רפאים שיבצע שש יצירות סאונד חדשות, ממשדרי רדיו, שנכתבו במיוחד לחניון/אמפי סירקין, במסגרת אירוע באוהאוס חברתי. הפרויקט יבוצע על ידי סטודנטים מהמחלקה למוזיקה חדשה והתכנית ללימודים מתקדמים במוזיקה אקספרימנטלית ואמנות הסאונד במוסררה ירושלים – בהנחיית אמיר בולצמן. משתתפים: איה גבריאלי, איתמר כהן
בר ערן, דניאלה ליונגסברג, עומר גולדברג, עומרי דה-פיצ׳וטו, עמית דגים ורון שסקין.

התערוכה "חיפה האדומה" בבית הפועלים

אנסמבל מכוניות
אנסמבל מכוניות. צילום: אמיר בולצמן
בניית בית הפועלים ולידו האמפיתיארון הפתוח 1926 1927 אוסף שושנה וירמיהו רימון מוזיאון העיר חיפה (1)
בניית בית הפועלים והאמפי, 1926-1927, אוסף רימון, באדיבות מוזיאון העיר