התאטרון עומד לדין
מתוך ההקראה המבויימת של המחזה "צו מניעה" (Injunction Granted) בתערוכתו של נועם תורן "מטאור בוהק יאיר את דרכו של הפועל" בגלריה רו-ארט

התאטרון עומד לדין

אירועים מיוחדים במיצב של נועם תורן: "מטאור בוהק יאיר את דרכו של הפועל". מארגנים: לאה אביר, אדם חאג' יחיא

  • שוק תלפיות, סירקין 35

17:30
הסוחר מוונציה – המשפט: הקראה מבוימת של פרוטוקול משפט "הבימה" מ-1936 במיצב "מטאור בוהק יאיר את דרכו של הפועל"

בשנת 1936 התיאטרון העברי העמיד את עצמו לדין.
לאחר העלאת הסוחר מוונציה מאת ויליאם שייקספיר על במת התיאטרון העברי "הבימה", קם קול זעקה ביישוב היהודי בארץ ישראל. בימים של בניית זהותו החדשה של היהודי הארצישראלי, ובוודאי על רקע מאורעות התקופה, התנגד הציבור היהודי להעלאתו של מחזה אנטישמי המציג דמות יהודי גלותי מלווה בריבית. נציגי היישוב קראו להורדת ההצגה בטענה כי "לא היה ואין מקום לתיאטרון עברי להיזקק למחזה הזה".

בתגובה, ערכו אנשי "חוג הבימה" משפט מבוים על בימת התיאטרון, בו הואשמו שלושה שותפים שיד להם במעשה: ויליאם שייקספיר, על שכתב את המחזה, התיאטרון העברי "הבימה", על שהעלה על במתו את המחזה, והבמאי ליאופולד ייסנר, על האינטרפרטציה שנתן לו.

פרוטוקול המשפט המבוים נשמר, והוא המוקרא באירוע תיאטרוני זה.

יוצרים
מחקר, עיבוד ודרמטורגיה: כפיר לפיד-משעל
בימוי: יובל זהבי
שחקניות: יערה לוקיץ, אוראל מאור, מאשה שמוליאן

הפרוטוקול והתמונה באדיבות המרכז הישראלי לתיעוד אמנויות הבמה, אוניברסיטת תל אביב, ותיאטרון "הבימה".

יובל זהבי הוא במאי תיאטרון וקולנוע, בוגר התואר הראשון בהצטיינות בחוג לתיאטרון ובחוג לקולנוע וטלוויזיה בפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל-אביב. בנוסף, יובל הוא בוגר סדנת מחזות זמר בבית-הספר NYFA בניו-יורק.

כפיר לפיד-משעל הוא אקטיביסט, מרצה ויוצר, וכן מייסד ומנכ“ל מרכז לפיד לאמנות ומשפט (חל“צ) – במה למיזמי אמנות לשינוי חברתי. כפיר הוא בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב ותואר שני מחקרי בהצטיינות בתוכנית הבין-תחומית באמנויות באוניברסיטת תל אביב.

18:30
סלווה נקארה – רחובות חיפה: מונולוג ושיחה

המונולוג "רחובות חיפה" הוא היזכרות באובדן שירש אביה של סלווה. זהו טקסט שמהרהר אודות האופן שבו הפך אביה למרוחק ומבולבל ביחס לשינויים שחלו ברחובות חיפה, שמותיהם וצורתם, כיצד היה נוהג לכוון אנשים להלך במרחב האורבני לפי הדרך שבה זכר את חיפה, בהתעלם מן השינויים המתרחשים בעיר. זכרונות אלה יצרו את המונולוג "רחובות חיפה".

לאחר המונולוג תתקיים שיחה עם סלווה נקארה

סלווה נקארה היא שחקנית פלסטינית שנולדה ומתגוררת בחיפה. היא בוגרת בית הספר למשחק "בית צבי" (1980). מאז סיום לימודי, נקארה שיחקה וכתבה במשותף מחזות רבים שהוצגו ברחבי העולם, בין השאר באנגליה, גרמניה, מרוקו, טוניס, ירדן ושוויץ.

נקארה שימשה יועצת אמנותית לתיאטרון אל-מידן עד 2016, ובאותה שנה החלה ללמד בחוג לתיאטרון של אוניברסיטת חיפה. היא ידועה בתפקידיה הראשיים במחזות "גשר צר מאוד" (1985), "התערבות אלוהית" (2002), "ג'נקשן 48" (2017) ובסדרת הטלוויזיה "עבודה ערבית.

18:30

Salwa Nakkara – Haifa
StreetsMonologue and conversation

Salwa Nakkara's monolog is a recalling of her father’s inherited loss. It is a text reflecting how her father became alienated and confused with the way Haifa’s streets changed their names and structure, how he used to direct people to move in the urban space accordingly to the way he remembered Haifa, ignoring the changes occurring in the city. These memories are what created the monolog "Haifa Streets."

After the monolog, a Q&A with Nakkara will be held

Salwa Nakkara is a Palestinian actress born and based in Haifa. She graduated from "Beit- Zvi", Acting School in 1980. Ever since Nakkara has played, and co-wrote many plays that were performed internationally in the UK, Germany, Morocco, Tunisia, Jordan, and Switzerland. Nakkara functioned as the Artistic Adviser at Al-Midan Theater until 2016 and in the same year, she started teaching in The Haifa University, Acting department. She is notably known for her leading roles in “Gesher Tzar Me'od (1985),” “Divine Intervention (2002),” “Junction 48 (2016),” and the TV Series “Arab Work”.

Salwa is the winner of Landau Prize Award for her creation as an actress in theater and winner of Israeli Academy, film, for the best actress of the year.